Mikserioppaan luomisessa suuri kysymys on, mistä aloittaa - tässä annamme perusyhteenvedon, jotta jopa ne, jotka ovat täysin uusia mikserille, voivat seurata mukana. Jos sinulla on jo jonkin verran ymmärrystä nuppeista, sinulla on täällä mahdollisuus päivittää perusperiaatteet. Tässä oppaassa keskitymme pieniin analogisiin miksereihin, koska tämä on usein se tyyppi, jonka kohtaat, jos et ole käyttänyt mikseriä aiemmin.

Mitä mikseri tekee?

Yksinkertaisesti sanottuna mikseri ottaa kaikki äänilähteesi (mikrofonit, koskettimet, soittimet jne.) ja lähettää ne ulos stereosignaalina kaiuttimiisi. Lisäksi voit säätää tasoja ja muotoilla ääntä efekteillä ja taajuuskorjaimella - siitä lisää myöhemmin!

 

Kanavakierros

Analoginen mikseri koostuu useista kanavista, joilla jokaisella on useita vaiheita. Kaikissa mikserissä ei ole kaikkia vaiheita, mutta yleisimmät ovat: Vahvistus, EQ, AUX-lähetys, tasapainotus ja lopuksi faderi.

Vahvistus: Kun kytket mikrofonin mikserin mikrofoniliitäntään, kytket sen itse asiassa mikrofonin esivahvistimeen, joka vahvistaa mikrofonin signaalin tasolle, jolla mikseri voi työskennellä. Säädät esivahvistinta vahvistusnupilla.

Hipass/Lowcut: Seuraavana vaiheena kanavalla useissa mikserissä on ylätason/alataajuuden leikkaus -painike, joka poistaa signaalin alimman osan. On hyvä idea ottaa se käyttöön useimmilla signaaleilla, erityisesti basso-voittoisilla soittimilla, kuten bassokitara, basari ja äänentoisto.

EQ: Seuraavana vaiheena on taajuuskorjain tai EQ, joka auttaa muotoilemaan signaalia. Se voi olla rakenteeltaan erilainen, mutta periaatteessa siinä on kaksi, kolme tai neljä kaistaa, joista jokainen kontrolloi bassoja, keskitaajuuksia ja diskantteja. Esimerkiksi usein kuulostaa hyvältä leikata hieman matalia ja korostaa hieman ylätaajuuksia laulumikrofonilla. Joissakin EQ:ssa on parametrinen keskialue. Siinä on yksi nuppi taajuuden säätämiseen ja toinen, joka säätää, vahvistaako vai leikkaako taajuutta.

AUX-lähetys: Useimmissa mikserissä on yksi tai useampi AUX-lähetys. Jos mikserissä on sisäisiä efektejä, siellä on AUX-lähetin, joka lähettää signaalin yksittäisistä kanavista efektien yksikköön. AUX-lähetyksiä käytetään myös signaalin lähettämiseen ulkoisiin efektien yksiköihin ja lava-monitorointiin.

Tasapainotus: Viimeinen vaihe ennen faderia kanavalla on tasapainotusnuppi. Jos se on keskellä (klo 12), vasemmassa ja oikeassa kanavassa on yhtä paljon signaalia. Käytä tasapainotusta esimerkiksi erottaaksesi kaksi laulua miksausta varten asettamalla ne hieman vasemmalle ja oikealle.

Vaimenna: Jokaisessa kanavassa on vaimennuspainike, joka "vaimentaa" kyseisen kanavan. Yamahan mikserissä on sen sijaan ON-painike, joka on kytkettävä päälle, jotta kanava olisi aktiivinen.

Faderi: Jokaisessa kanavassa on faderi, joka määrittää kuinka paljon signaalia kanavalta lähetetään stereomiksaan. Faderin vieressä joissakin mikserissä on kytkimiä, joilla voit valita, pitäisikö kanavan lähettää stereomiksaan, ryhmään vai molempiin. Tässä voi olla ongelma, jos et saa ääntä kanavalta.

 

Sanasto

Jo nyt käytössä on monia termejä, eikä tilanne helpotu, kun joillakin asioilla on useita nimiä. Siksi tässä pikku sanakirja:

LR, vasen-oikea, stereo ulos, stereomix, stereo: kaikki sanat tarkoittavat samaa asiaa eli stereosignaalia, jonka lähetät mikseristä kaiuttimiisi.

AUX, moni, monitori, lähetys: ylimääräinen lähetys stereo-mixin lisäksi, jota käytetään lähettämään signaali efektiprosessoreihin tai monitorikaiuttimiin. AUX-lähetys voi olla post-fader tai pre-fader, mikä tarkoittaa sitä, että signaali lähetetään joko ennen tai jälkeen kanavan faderin. Jos se lähetetään ennen faderia, sama määrä signaalia lähetetään aina, riippumatta siitä, kuinka korkealle tai matalalle kanavan faderia on säädetty. Tämä on hyödyllistä esimerkiksi, jos käytät lähetystä lavamonitorina. Täällä ääntä ei muuteta lavalla, vaikka säätäisitkin ääntä yleisölle. Jos se lähetetään kuitenkin faderin jälkeen, signaalin määrä vaihtelee sen mukaan, kuinka paljon faderia on nostettu. Tämä on hyödyllistä, jos käytät lähetystä efektiprosessoriin. Esimerkiksi jos olet vaimentanut laulut paljon, ei ole ihanteellista, jos kaiuttimista kuuluu silti paljon kaikua - niiden tulisi ideaalisesti vastata toisiaan.

XLR, mikrofoniliitin: XLR-liittimet ovat kolmipiikkisiä liittimiä, joita olet tottunut käyttämään mikrofonikaapeleissa. Niitä käytetään yleensä signaalikaapeleissa, joita käytetään myös signaalien lähettämiseen mikseristä vahvistimeen.

EQ (taajuuskorjain): Muotoilee äänisignaalia. Jokaisella kanavalla on usein parametrinen taajuuskorjain, jolla voit säätää bassoja, keskiääniä ja diskantteja. Joissakin mikserimalleissa on myös graafinen taajuuskorjain stereomiksaukselle, jolla voit muokata lopullista ääntä. Graafisessa taajuuskorjaimessa on useita liukusäätimiä, joista jokainen säätää tiettyä taajuusaluetta.

Ryhmä, alaryhmä, sub ryhmä, ryhmä: Monissa mikserimalleissa on yksi tai useampi ryhmä. Ryhmää voidaan käyttää eri tarkoituksiin, esimerkiksi voit kytkeä ulkoisen kompressorin ryhmään, johon lähetät kaikki rumpuraidat tai lauluraidat. Lähetät ryhmään käyttämällä painiketta jokaisen kanavan faderin vieressä.

Nauha, nauhaliitäntä, phono: Yleensä joukko stereo phono-liittimiä, joita voidaan käyttää esimerkiksi mini-jackista phono-kaapeliin, jotta voit soittaa musiikkia puhelimesta tai tietokoneesta.

PFL: Monissa mikserimalleissa on PFL-painike jokaisella kanavalla. PFL tarkoittaa Pre Fader Listen, ja kun sen kytkee päälle, VU-mittari näyttää vain kanavan tai kanavien tulot. Se on hyödyllinen esimerkiksi mikrofonin vahvistuksen säätämisessä nähdäksesi, kuinka paljon signaalia tulee kanavaan.

Tulo, stereotulo: Yksinkertainen stereo-tulo, jossa on vain äänenvoimakkuuden säätö. Sitä käytetään lähettämään signaali takaisin mikseriin, joka on käsitelty efektikoneessa, taajuuskorjaimessa tai kompressorissa. Voisi sanoa, että signaali "palautetaan" mikseriin.

Analoginen vai digitaalinen?

Tämä opas perustuu Live-mikserit, mutta periaatteet ovat samat Digitaalimikserit - siinä on vain muutamia lisävaihtoehtoja ja ominaisuuksia. Analogisen mikserin käyttö voi olla hyvä ajatus, koska se antaa hyvän yleiskuvan siitä, mitä signaaleille tapahtuu.

Selviä läpi

Vianmääritys on tärkeä taito, kun olet tekemisissä mikserin kanssa ja ääntä ei kuulu. Hyvä lähestymistapa on aloittaa signaaliketjun alusta - esimerkiksi mikro