He ovat määritelleet 80-luvun ja 90-luvun äänimaailmaa ja ovat lähes mahdottomia välttää tänään - syntetisaattorit. Olipa kyseessä suuret soinnut 80-luvun popissa, värisevät bassolinjat dubstepissä tai raskaat 808:t hip-hopissa, ne kaikki voidaan luoda oikealla syntetisaattorilla. Siksi tänään tarkastelemme lähemmin, mitä syntetisaattorit oikein ovat!

Syntetisaattorin historia

Keski-1900-luvulla syntetisaattorin kaltaisia instrumentteja alkoi ilmaantua - tosin hyvin primitiivisissä muodoissa. Hyvin ensimmäiset versiot rakennettiin imurin letkuista ja käyttivät reikäkortteja datana siitä, mitä soitetaan.

1960- ja 1970-lukujen aikana erilaiset syntetisaattorien valmistajat alkoivat hioa teknologiaa. Erityisesti brändit kuten Moog ja Buchla olivat vastuussa joistakin tekniikoista ja komponenteista, joita käytetään edelleen tänä päivänä!

1980-luvulla syntetisaattorit ottivat valtavan harppauksen! MIDI-standardi esiteltiin, ja Yamaha julkaisi julkisesti DX7:nsa, jota nyt pidetään ensimmäisenä kaupallisesti menestyneenä digitaalisena syntetisaattorina. Samalla kun MIDI ja digitaaliset syntetisaattorit tulivat suosituiksi, niiden muoto ja toiminnot alkoivat muistuttaa sitä, mitä tiedämme tänään. Oman esiasetusten luomisen mahdollisuudet ja polyfonia tulivat vakiotekniikoiksi, kun syntetisaattorin koko oli huomattavasti pienentynyt, mikä teki niiden siirtämisestä tai esiintymislavalle viemisestä helppoa.

1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa ohjelmistoyritykset alkoivat kehittää ensimmäisiä ohjelmistosyntetisaattoreita. Nämä virtuaali-instrumentit mahdollistivat jopa ihmisille, jotka eivät olleet suurissa studiossa, pääsyn moniin erilaisiin syntetisaattoreihin ja rumakoneisiin hiiren napsautuksella.

Vuonna 1999 Steinberg esitteli VST (Virtual Studio Technology) -järjestelmän, joka mahdollisti ohjelmistosyntetisaattorin käytön liitännäisenä suoraan omaan DAWsi. Tätä VST-järjestelmää käytetään edelleen suurimmassa osassa DAW-ohjelmistoja ohjelmistosoittimien käyttämiseen.

Tänään syntetisaattorit ovat kaiken kokoisia, muotoisia ja erilaisiin käyttötarkoituksiin sopivia. Ne löytyvät jokaisesta studiosta, elleivät fyysisesti, niin ainakin ohjelmistotoimintoina, ja uusia päivityksiä ja malleja kehitetään nopeammin kuin koskaan!

 

Analogiset syntetisaattorit

Synthesizer korg minilouge xd

Analogiset syntetisaattorit ovat äärimmäisen monimutkaisia instrumentteja, joissa on monia komponentteja, jotka vuorovaikuttavat toistensa kanssa tuottaakseen halutun äänen.

Periaatteessa, kun painat näppäintä tai lähetät MIDI-signaalin syntetisaattoriin, se generoi sähköisen signaalin tietyllä taajuudella. Tätä taajuutta mitataan hertseinä (Hz), kuten myös tiedämme äänitaajuuksista.

Analogisessa syntetisaattorissa tämä taajuus ohjataan eri moduulien läpi, jotka vaikuttavat sähköiseen signaaliin, joka lopulta tulee syntetisaattorin lähdöstä äänisignaalina, jota voi lukea DAW:si, jolloin voit edelleen käsitellä ääntä.

Analogiset syntetisaattorit ovat edelleen erittäin suosittu valinta tänä päivänä. Ne tunnetaan luonnollisesta, lämpimästä äänestään, joka usein liitetään suosikkisyntikkapop-bändeihin 80- ja 90-luvuilta. Niiden monimutkaisen rakenteen ja monien osien vuoksi ne kuitenkin ovat myös kalliita. Itse asiassa analogiset syntetisaattorit usein säilyttävät hintansa, vaikka niillä olisi monta vuotta takanaan, ja jotkut jopa pitävät niitä keräilyesineinä.

Modulaariset syntetisaattorit

Joissakin syntetisaattoreissa on "kaikki yhdessä" -ratkaisu, kun taas toiset voit rakentaa ja muokata haluamallasi tavalla. Niin kutsutussa modulaarisessa syntetisaattorissa ostat yksittäisiä moduuleja, tai rakennuspalikoita, jos niin haluat, ja yhdistät ne kaapeleilla toisiinsa. Tällä tavoin sinulla on täysi hallinta siitä, missä järjestyksessä signaali kulkee eri komponenttien läpi, antaen sinulle täyden hallinnan ääneesi.

 

Digitaaliset syntetisaattorit

Analogiset syntetisaattorit käyttävät sähköistä signaalia äänen luomiseen, kun taas digitaaliset syntetisaattorit toimivat hieman eri tavalla. Digitaaliset syntetisaattorit eivät käytä suodattimia ja sähköisiä komponentteja äänen vaikuttamiseen. Sen sijaan ääni lasketaan tietokonepiireillä, joten kun painat näppäintä, se ei ole sähköinen signaali, jota käsitellään. Sen sijaan se on laskenta ja emulointi siitä, miten analoginen järjestelmä käsittelee ääntä, kun lisäät erilaisia efektejä.

Digitaaliset syntetisaattorit tarjoavat mahdollisuuden luoda ääniä ja muita efektejä, joita ei olisi mahdollista toteuttaa analogisella järjestelmällä, mutta se tulee "hinnalla". Kuten kaikki muukin, mitä tietokoneella luodaan, se on hyvin tarkkaa eikä sillä ole samaa "lämpöä" ja luonnollisuutta kuin analogisilla syntetisaattoreilla. Nykyään on kuitenkin digitaalisia syntetisaattoreita, jotka pääsevät hyvin lähelle "analogista" ääntä. Lisäksi digitaaliset syntetisaattorit ovat usein paljon halvempia kuin analogiset syntetisaattorit, mikä tekee niistä suositun valinnan monille!

 

Virtuaaliset syntetisaattorit

Virtuaalinen syntetisaattori arturia

Kun siirrymme vuoteen 2022, kaikki on yhä enemmän saatavilla ohjelmistona, eivätkä syntetisaattorit ole poikkeus. Itse asiassa virtuaaliset syntetisaattorit saattavat olla nykyään suosituin versio syntetisaattoreista. Kuten aiemmin mainittiin, Steinberg teki mahdolliseksi VST-järjestelmänsä avulla käyttää virtuaalisia instrumentteja ja efektejä suoraan DAW:ssasi liitteinä. Tämä tarkoittaa sitä, että sen sijaan, että sinulla olisi 30 erilaista syntetisaattoria kotona, voit nyt yksinkertaisesti olla niitä ohjelmistoina tietokoneellasi.

Tapa, jolla virtuaalinen syntetisaattori toimii, on hyvin samankaltainen kuin digitaalisen syntetisaattorin. Ääni luodaan virtuaalisesti ja lasketaan tietokoneella. Virtuaalisynetisaattoreilla on samat edut kuin elektronisten komponenttien rajoitteita vailla olevilla laitteistoilla, ja nykyään yksi syntetisaattori voi olla riittävä luomaan kaikki tarvitsemasi äänet. Kuitenkin, kuten digitaaliset syntetisaattorit, ne puuttuvat hieman analogisten syntetisaattorien lämmöstä ja luonnollisuudesta, vaikka tähän alueeseen onkin tehty merkittäviä edistysaskelia viime vuosina.

Mistä virtuaalisynetisaattorit saavat suuren etunsa, on se, että kaikki on mahdollista ohjelmistolla. Voit helposti ladata uusia ääniä, päivittää instrumenttejasi, ja ne ovat edullisia. Koska ohjelmistosoittimet eivät ilmeisten syiden vuoksi sisällä syntetisaattorin laitteistokomponenttien kustannuksia, niitä voidaan usein myydä melko halvalla. Jopa suosituimmat virtuaalisynetisaattorit, kuten reFX Nexus tai Native Instruments Massive, voidaan hankkia noin 2000 kruunulla, verrattuna digitaaliseen syntetisaattoriin, joka voi helposti maksaa 2-3 kertaa niin paljon!

 

Koskettimet vai ei - Onko sillä väliä?

Kun tarkastelet syntetisaattoreita, saatat huomata, että niissä ei ole kaikissa koskettimia. Eri valmistajat lähestyvät tätä hieman eri tavoin. Oleellisesti koskettimet eivät ole osa itse syntetisaattoria. Äänenkäsittelyllä ei ole mitään tekemistä koskettimien kanssa. Usein valmistajat tarjoavat itse asiassa molemmat versiot, koskettimilla ja ilman koskettimia.

MIDI

Nyt saatat ajatella: "Mutta miten soitan syntetisaattoria, jos siinä ei ole koskettimia?" Vastaus tähän on MIDI, MIDI-koskettimet ja -ohjaimet. MIDI tulee sanoista Musical Instrument Digital Interface (kiitos lyhenteestä) ja se on standardi, joka mahdollistaa tietojen digitoimisen näppäinpainalluksista näppäimistöllä. MIDI-tiedostoissa on tietoja sävelestä, voimakkuudesta, pidosta, sävelkorkeudesta, panosta ja paljon muuta.

MIDI tekee mahdolliseksi soittaa syntetisaattoria tai rumpukonetta ilman että niissä on itse koskettimia. MIDI-rataa voi melkein verrata paperirullaan vanhassa pianossa lännenelokuvasta, joka soittaa itsestään. Kun digitaaliäänenkäsittelyohjelmasi havaitsee MIDI-sävelen, se soittaa vastaavan sävelkorkeuden.

Eri tyyppisiä koskettimia

Jos haluat hankkia syntetisaattorin, jossa on koskettimet, niitä on runsaasti saatavilla. Kuitenkin, aivan kuten tavallisissa koskettimistoissa tai digitaalisissa pianoissa, koskettimet tulevat monissa eri versioissa.

Syntetisaattoria ei ole ensisijaisesti tarkoitettu soitettavaksi instrumentiksi. Toisin sanoen niitä ei usein soiteta pitkiä aikoja peräkkäin kuten esimerkiksi pianoa. Siksi niissä on usein tavalliset, painamattomat näppäimet. Ne sopivat sointujen tai melodioiden soittamiseen, mutta jos haluat todellisen pianon/kosketinsoittimen tuntuman, saat sen vain kalliimmista malleista. Joissakin malleissa näppäimet on jopa korvattu kokonaan mustilla ja valkoisilla painikkeilla.

 

Eri käsitteiden ymmärtäminen

Kun katsot ensimmäistä kertaa syntetisaattoria, se voi vaikuttaa melko ylivoimaiselta. Siinä on paljon painikkeita, liukusäätimiä, nuppeja ja muita asioita, joilla kaikilla on eri nimet. Älä kuitenkaan huoli, alla olen koonnut sinulle pienen kokoelman sanoja ja käsitteitä!

Oskillaattori: Siniaalto, Kolmioaalto, Sahalaita, Neliöaalto

Yksi ensimmäisistä asioista, joita kohtaat suunnitellessasi ääntä syntetisaattorilla, on käsite "Oskillaattori". Oskillaattori määrittää, miten syntetisaattorisi tuottaa ääntä. Yleisimmin kohtaat Sahalaita-, Neliö-, Siniaalto- ja Kolmioaaltomuotoja. Jokaisella muodolla on oma ominaisäänensä, koska ne tuottavat ääntä eri tavoin.

Synthesizer oscillator waves

Alla on luettelo joistakin yleisimmin käytetyistä suotimista ja ympäristöistä:

Attack: Attack määrittelee kuinka kauan kestää, ennen kuin ääni saavuttaa täyden voimakkuutensa näppäimen painamisen jälkeen.
Decay: Decay kuvaa kuinka kauan kestää, ennen kuin ääni vaimenee huipputasoltaan ylläpitotasolle.
Sustain: Sustain on taso tai voimakkuus, jota ääni pitää yllä, kun näppäintä pidetään alhaalla.
Release: Release määrittelee kuinka kauan kestää, ennen kuin ääni häviää, kun näppäin vapautetaan.
Cutoff: Cutoff leikkaa tiettyjä taajuuksia. Usein cutoff leikkaa korkeita taajuuksia, mutta joissakin syntetisaattoreissa on sekä yläleikkuri että alaleikkuri.
Pitch: Pitch määrittää, kuinka tumma tai vaalea sävy soitettavalla äänellä on. Tätä voidaan käyttää tehokeinoina, kuten pitch bend -efekteissä, jotka ovat varsin suosittuja!
Noise: Noise lisää ääneesi kohinaa. Kohina on usein valkoista kohinaa, jota monet tuntevat, ja se laukeaa näppäinten kanssa ja seuraa soitettavan melodian rytmiä.

 

Toivon, että tämän artikkelin avulla olet saanut paremman käsityksen syntetisaattorista ja huomannut, että se on uskomattoman monipuolinen soitin. Äänten luomiseen on loputtomia mahdollisuuksia, eikä sen kokeileminen koskaan ole tylsää. Olipa mieltymyksesi sitten ohjelmistosynetisaattoreihin tai laitteistomalleihin, vain mielikuvituksesi asettaa rajat sille, mitä voit saavuttaa!